Liyana Malek - Harga Sebuah Ciuman


1 ciuman yang sentiasa didambakan oleh anak-anak iaitu ciuman ibu dan ayah. Apalah erti hidup seorang anak pada hari tersebut jika mereka tidak mendapatkan ciuman seorang ibu dan ayah. Mereka merasa sangat kosong jiwa dan hati malah minda anak-anak ketandusan cinta.

Pengalaman saya sebagai pakar kanak-kanak melebihi 7 tahun dalam membantu ibu bapa menguruskan tenaga anak-anak untuk mengelakkan ibu bapa menjadi tarzan melihat perbuatan ciuman adalah satu tindakan yang wajib dilakukan oleh ibu bapa yang mempunyai anak.

99% cara yang paling efektif untuk anak-anak berkomunikasi tanpa berkata-kata adalah ciuman kerana ini adalah cara yang terbaik untuk meluahkan perasaan.
Ciuman kepada anak-anak adalah lambang kasih-sayang, cinta dan kerinduan seorang anak kepada ibu bapa.

Perasaan anak perempuan untuk dicium adalah 80% lebih tinggi kerana anak perempuan cenderung untuk dibelai dengan kata-kata yang lembut dan ciuman serta pelukan setiap hari sebelum tidur. Anak-anak yang tidak mendapat ciuman ayah dan ibunya setiap hari mempunyai potensi yang tinggi untuk mendapatkan ciuman daripada orang lain kerana ciuman membentuk jambatan mental, emosi, fizikal dan pskologi anak-anak setiap hari.

Menurut kajian perubatan, anak-anak yang mendapat ciuman oleh ibu bapanya mempunyai sistem imunisasi badan yang lebih baik dan otak anak-anak menerima satu signal yang merangsang hati untuk merasa kasih-sayang yang terjalin antara mereka dan ibu bapa. Terdapat 5 situasi utama yang memberikan signal positif untuk anak-anak mendapat ciuman yang berkualiti.
1. Sebelum ibu bapa pergi kerja.
2. Semasa ibu bapa pulang ke rumah.
3. Ketika anak-anak sedang mengamuk, sedih atau merajuk.
4. Selepas solat.
5. Sebelum tidur.

Liyana Malek
#1 Malaysia Children Expert & Coach 

No comments:

Post a Comment