Liyana Malek - Tips Tawan Emosi Anak


Anak merupakan anugerah Illahi yang sangat bernilai untuk para ibu bapa. Anak-anak adalah tunjang kepada kekuatan dan kebahagian sesebuah keluarga. Kita seharusnya senantiasa bersyukur kerana anak merupakan suatu rezeki yang dikurniakan darinya.

Ya lah, berapa ramai orang yang telah lama berkahwin tetapi masih belum dikurniakan zuriat? Jawapannya, terlalu ramai dan terlampau banyak yang masih mencuba dan mencuba untuk mendapatkan cahaya mata. Pelbagai cara yang mereka lakukan untuk mendapatkan zuriat. Jadi, kita yang telah dikurniakan zuriat seharusnya menjadi lebih kuat dalam menjaga, mendidik dan mengasuh mereka.

Betul, apabila kita lihat, anak-anak menjadi lebih aggresif dan kadang-kadang kita merasakan anak-anak kita sangat nakal atau 'hyperactive'. Sebenarnya menurut kajian yang dijalankan, punya anak-anak menjadi aggresif adalah disebabkan emosi mereka.

Emosi? Ya betul, walaupun mereka masih kecil tetapi anak-anak ini mempunyai tahap sensitiviti emosinya adalah tinggi. Oleh itu, kita sebagai ibu bapa adalah sangat penting untuk memahami emosi mereka agar kita dapat menguruskan emosinya dengan cara yang sangat halus. Antara tips yang boleh kita kongsi untuk menguruskan emosi anak-anak adalah:

1)    Sentiasa senyum dengan anak-anak.

2)    Berikan pelukan yang sangat erat kepada mereka.


3)    Cium mereka dengan penuh kasih sayang.


4)    Luangkan masa yang berkualiti bersama anak-anak.


5)    Bekalkan anak-anak dengan ilmu-ilmu kerohanian.


Walaupun ia nampak remeh pada kita sebagai ibu bapa, tetapi anak-anak kita sangat mendahagakan perkara-perkara tersebut.

Sekian dahulu perkongsian saya hari ini. Esok saya akan berkongsi dengan anda lebih banyak tips untuk kita sebagai ibu bapa untuk menangani emosi anak-anak.


Liyana Malek
#1 Malaysia Children Expert & Coach

No comments:

Post a Comment